Publikacije

Ovaj deo namenjen je prevashodno svima zainteresovanima za najnoviju literaturu na srpskom jeziku iz oblasti menadžmenta kvaliteta. Sva navedena izdanja mogu se nabaviti na skriptarnici Fakulteta organizacionih nauka.

Međutim, ovaj deo je, takođe, namenjen i onima koji su, možda i potencijalno, zainteresovani za oblast menadžmenta kvaliteta, a nemaju dovoljno informacija o njoj. Stoga, u ovom delu (naročito u Uvodima knjiga koji su postavljeni u celosti) možete pročitati i neke od odgovora na pitanja koja se obično postavljaju prilikom prvog upoznavanja sa oblašću menadžmenta kvaliteta.

Brošure studijske grupe Menadžment kvaliteta i standardizacija

Veoma smo ponosni na naše studente koji su u okviru prakse u Centru za menadžment kvaliteta i standardizaciju učestvovali i doprineli svojim radom i kreativnošću u izradi brošura za našu studijsku grupu na srpskom i engleksom jeziku.

Quality-Management-Standardization-Brochure-English-2018

Menadžment kvaliteta i standardizacija-Brošura-2016

Menadžment kvaliteta i standardizacija-Brošura-2015


„50 godina kvaliteta na Fakultetu organizacionih nauka“ – monografija

Fakultet organizacionih nauka,2023
Elektronsko izdanje Monografije: Monografija.

 „Praktikum iz Osnova kvaliteta“

Jovan Filipović, Mladen Đurić, Jelena Ruso, Ana Rakić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2023

pzs

Praktikum iz Osnova kvaliteta je nastao kao rezultat višegodišnih predavanja i vežbi brojnim generacijama studenata Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu. Međutim, praktikum može koristiti svima koji su zainteresovani za ovu oblast, kao i onima koji u ovu oblast ulaze sa namerom da je izučavau kao deo formalnog obrazovanja ili ličnog interesovanja. Praktikum će se koristiti kao dodatni materijal na predmetu „Osnove kvaliteta“ u okviru vežbi i usklađen je sa gradivom iz udžbenika za ovaj predmet. Praktikum se sastoji od različitih radionica, studija slučaja i smernica za izradu projektnog rada koji imaju za cilj da omoguće studentima da naučeno tokom nastave primene na praktičnim primerima iz raznih organizacija. Svaku radionicu prate adekvatne definicije i teorijska objašnjenja koja su većinski preuzeta iz udžbenika „Osnove kvaliteta“, kao i relevantnih standarda. Predviđeno je da se sve radionice i zadaci u praktikumu rešavaju u timu koji čine od dvoje do četvoro studenata.


„Metrologija“

Ana Kićanović, Ivana Mijatović, Biljana Tošić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2022

U poslednjih nekoliko decenija, metrologija se značajno menja usled razvoja tehnologije i novih naučnih postignuća, naročito u oblastima kao što su elektronika i informacione tehnologije. Razvoj tehnologije i nauke je značajno uticao na dostizanje sposobnosti merenja, do skoro, nezamislive tačnosti. Ove promene su pratile i izmene u definicijama osnovnih mernih jedinica Međunarodnog sistema jedinica. Industrija je prepoznala da su merenja ključna za postizanje visokog kvaliteta proizvoda, usluga i procesa, dok korisnici zahtevaju proizvod takvih karakteristika koje zadovoljavaju savremene zahteve tačnosti merenja. Jedan od zahteva savremenih tehnologija i učesnika na globalnom tržištu je da rezultati merenja mogu pouzdano da se koriste širom sveta bez obzira na to gde je merenje izvršeno. Ovaj udžbenik uvodi čitaoce u razumevanje osnovnih pojmova i koncepata metrologije. Opisani su koncepti merne nesigurnosti, sledljivosti, kao i akreditacije laboratorija za ispitivanje i etaloniranje. Pored toga, ovaj udžbenik daje uvid u načine postiznanja priznanja rezultata merenja globalno i opisuje infrastrukturu metrologije na međunarodnom, regionalnom i nacionalnom nivou.  


„Tehnike i alati za poboljšavanje kvaliteta – praktikum“

Maja Glogovac, Nedeljko Živković
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2022

Osnovni cilj ovog praktikuma je da olakša savladavanje sistematičnog i strukturiranog procesa rešavanja problema u vezi sa kvalitetom, odnosno poboljšavanja kvaliteta, uz uveđbavanje adekvatnog izbora primene različitih tehnika i alata koji se, u tom procesu, primenjuju.


 “Standardizacija 1”

Ivana Mijatović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2019

Udžbenik može poslužiti kao dobra osnova studentima diplomskih, master, specijalističkih akademskih studija i doktorskih studija, ali i svima onima koji žele da se upoznaju sa osnovama standardizacije. Standardizacija je mlada, dinamična i kompleksna oblast. Potrebe i interesovanja za znanjima iz oblasti standardizacije postoje kako kod onih koji rade u oblasti standardizacije, tako i kod onih koji bi želeli da budu aktivniji u njenom moćnom svetu. Danas se praktično ne može zamisliti oblast ljudskog delovanja u kojoj nije prisutna standardizacija ili njeni rezultati – standardi. Prema Purselu i Kušneru (2016), standardi omogućavaju ili sprečavaju ulazak na gotovo sva tržišta i direktno utiču na više od osamdeset procenata svetske trgovine. Međutim, iako je uloga standarda vitalna, krajnji korisnici uglavnom nemaju priliku da ih vide. Zašto? Ko koristi standarde?

Savremeni život nije moguć bez standarda koji su prisutni svuda oko nas. Istovremeno, na tržištu proizvoda, koji su proizvedeni u skladu sa standardima, moguće je naći veliki broj proizvoda različitog kvaliteta, klase ili vrste. Standardi za proizvode ne definišu sve karakteristike proizvoda već samo neke koje su važne za tržište. Ko razvija standarde i ko određuje rešenja koja se nalaze u njima? Sigurno ste čuli za DVD, Nji-Fi ili Bluetooth. Šta im je zajedničko? Uglavnom ništa, osim toga što su DVD forum, Nji-Fi alijansa i Bluetooth SIG (Bluetooth Special Interest Group) organizacije za standardizaciju. Zamislite kako bi bilo dobro da svaki kertridž odgovara svakom štampaču, bez obzira na to ko je proizvođač, slično kao što možete kupiti papir za štampanje bilo kog proizvođača – svi su istog formata. Svi su formata A4 koji je, kao i drugi A i B formati, prvi put definisan standardom DIN 476 koji je objavljen davne 1922. godine. Iako se standardizacija pretežno bavi tehničkim pitanjima, u najširem tumačenju, ona ima dominantno poslovne ciljeve. Dobro došli u svet standardizacije u kome ima još dosta posla.


“Sistem menadžmenta kvaliteta”

Jovan Filipović, Mladen Đurić, Jelena Ruso
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2018.

Prednja strana

Drugo, izmenjeno i dopunjeno izdanje knjige „Sistem menadžmenta kvaliteta“, u odnosu na prethodno, obogaćeno je razmatranjem strateških perspektiva koje su se u periodu nastanka knjige aktuelizovale, i koje nastavljaju da se dalje otvaraju kao sadašnjost i budućnost oblasti sistema menadžmenta kvaliteta, kao i srodnih, standardizovanih sistema menadžmenta. Takođe, u značajnom delu knjige, u kome smo se bavili razmatranjem modela sistema menadžmenta kvaliteta zasnovanog na procesima, imali smo pred sobom veliki izazov uvažavanja promena do kojih je došlo u periodu nakon prvog izdanja, naročito u vezi sa usvajanjem od strane ISO organizacije dokumenta „ANNEX SL“, kojim je utvrđen novi model strukture visokog nivoa standarda za sisteme menadžmenta, i svim posledicama ovog, ispostavlja se, ključnog momenta.


Praktikum za predmet Akreditacija i sertifikacija“

Gorana Pejović, Biljana Tošić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2018

Priređivanjem ovog prvog izdanja Praktikuma za predmet “Akreditacija i sertifikacija“, autori su želeli da, studentima završne godine osnovnih studija Fakulteta organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu, olakšaju razumevanje i usvajanje pojmova koji se odnose na različite aspekte ocenjivanja usaglašenosti. Praktikum je strukturiran u 12 pojedinačnih vežbi u okviru kojih je prevashodno prikazana teorijska postavka problema koji se obrađuje, nakon čega je definisan određeni broj praktičnih primera, odnosno studija slučaja, specifičnih pitanja na koje bi studenti trebalo da daju odgovore ili sami osmisle manji projekat. Praktikum objedinjuje kako korisne teorijske postavke koje su neophodne za pravilno razumevanje problema koji se obrađuje, tako i čitav niz praktičnih primera koji bi trebalo da pomognu studentima da steknu veoma korisno i specifično znanje o značajnim komponentama infrastrukture kvaliteta, kako bi bili sposobni da se uključe u postupke ocenjivanja usaglašenosti koje ih mogu očekivati u budućem radnom okruženju.


“Infrastruktura kvaliteta”

Jovan Filipović, Gordana Pejović, Jelena Ruso
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2017.

Knjiga je koncipirana tako da, širem krugu zainteresovanih čitalaca, a pogotovu studentima studijske grupe Menadžment kvaliteta i standardizacija, Fakulteta organizacionih nauka, Univerziteta u Beogradu, pruži pregled značajnih koncepata, procesa i pojmova iz ove oblasti. Knjiga ima za cilj da svim zainteresovanim čitaocima, uključujući i studente drugih srodnih fakulteta, proizvodne i uslužne organizacije, institucije i pojedince, pomogne da proniknu i ovladaju znanjima u širem zahvatu oblasti infrastrukture kvaliteta. Sadržaj je namenjen svima onima koji u ovu oblast ulaze sa namerom da je izučavaju kao deo formalnog obrazovanja ili ličnog interesovanja, a studentima kao pomoćna literatura za neke od predmeta na ovoj studijskoj grupi.


“Menadžment kvaliteta u zdravstvu”

Jovan Filipović, Bojana Jovanović, Miloš Bjelović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2017.

Autori su ovom knjigom pokušali da, prvenstveno zdravstvenom sektoru u Srbiji, studentima Fakulteta organizacionih nauka i Medicinskih fakulteta, studentima drugih srodnih fakulteta, kao i organizacijama, institucijama i pojedincima, ponude tekst koji pruža pregled i uputstva za primenu određenih koncepata menadžmenta kvaliteta u zdravstvu. Pored izvornih tumačenja autora, knjiga je nastala kao kompilacija radova i udžbenika poznatih svetskih autora u oblasti menadžmenta kvaliteta u zdravstvu, kao i odgovarajućih međunarodnih standarda. Knjiga ima za cilj da svim čitaocima zainteresovanim za ovu oblast, pomogne da ovladaju osnovnim konceptima, alatima i terminologijom u oblasti menadžmenta kvaliteta i iste primene u zdravstvenom sektoru.


„Upravljanje kvalitetom“

Nedeljko Živković, Maja Glogovac
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2015

Uvodni deo knjige obrađuje najčešće citirani opis razvoja kvaliteta jednog odnajzastupljenijih autora u ovoj oblasti J. Jurana. U drugom delu knjige analiziraju se idefinišu osnovni pojmovi značajni za kvalitet, kao i sam pojam kvaliteta. Značenje pojmakvalitet analizira se sa stanovišta: korisnika, organizacije i države. Treći deo knjige dajeosnove za razumevanje organizacije, njenih osnovnih entiteta i strukture, značajne za daljeizučavanje i razumevanje upravljanja kvalitetom. Tokom četvrtog poglavlja definiše sekvalitet različih entiteta organizacije: proizvoda, usluga, resursa, procesa, ali i kvaliteta životakao jednog od najsloženijih entiteta čiji kvalitet se može razmatrati. U petom delu knjige, naosnovu već poznatih činjenica, sistematizovani su najznačajniji pristupi autora značajnih zaoblast upravljanja kvalitetom. Upravljanje kvalitetom kao deo procesa upravljanja uorganizaciji razmatra se u šestom poglavlju ove knjige. Ovde se ukazuje na mesto, ulogu iznačaj procesa upravljanja kvalitetom u organizaciji, ali i na njegove odnose i veze sa ostalimprocesima organizacije. Najznačajniji procesi organizacije sagledavaju se u svetlu njihovoguticaja na kvalitet proizvoda ili usluga. Sistem upravljanja kao integralni deo organizacijeizučava se nadalje u šestom poglavlju. Ukazuje se na ovaj pojam, njegovo mesto i ulogu uorganizaciji. Objašnjava se razvoj standarda sistema upravljanja, daje se pregled i opisujunajčešći standardi koji se dovode u vezu sa sistemima upravljanja.


“Normativno regulisanje kvaliteta – evropske norme za proizvode”

Vojislav Božanić, Dušan Stokić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2013.

Knji­ga sa­dr­ži te­o­rij­ske osno­ve nor­ma­tiv­nog re­gu­li­sa­nja kva­li­te­ta, sa de­talj­nim opi­som po­stu­pa­ka do­la­že­nja do CE zna­ka za in­du­strij­ske pro­iz­vo­de.

Knjiga sadrži mno­ge ko­ri­sne pri­me­re iz po­slov­ne prak­se. Sa­vre­me­na je po pri­stu­pu i ko­ri­šće­noj li­te­ra­tu­ri, da­je do­pri­nos sa kon­cep­tu­al­nog, pro­ce­du­ral­nog i ter­mi­no­lo­škog aspek­ta u ovoj obla­sti, aka­dem­ski je do­bro ute­me­lje­na i pi­sa­na je ra­zu­mlji­vim sti­lom.

Ova knjiga je sa­dr­ža­jem, obi­mom i struk­tu­rom pri­me­re­na po­tre­ba­ma stu­de­na­ta ko­ji slu­ša­ju pred­met „Nor­ma­tiv­no re­gu­li­sa­nje kva­li­te­ta“. Ona istovremeno pred­sta­vlja ko­ri­sno struč­no šti­vo za lju­de u prak­si, s ob­zi­rom na pojavu sve većeg broja srpskih pravilnika koji primenu evropskih direktiva na evropskom tržištu pretvara u obavezu i na domaćem tržištu.


“Praktikum za predmet Normativno regulisanje kvaliteta – evropske norme za proizvode”

Vojislav Božanić, Dušan Stokić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2013.

Praktikum sadrži de­ta­ljno uputstvo za izradu Seminarskog rada u sklopu predmeta „Nor­ma­tiv­no re­gu­li­sa­nje kva­li­te­ta – evropske norme za proizvode“, kojim se kroz primere objašnjava po­stu­pa­k do­la­že­nja do CE zna­ka i to­ko­vi za oce­nji­va­nje usa­gla­še­no­sti proizvoda sa zahtevima di­rek­ti­va. U Praktikumu je dat algoritamski opis procedure dobijanja CE znaka sa detaljnim pregledom svih ulaznih i izlaznih veličina.

Ovaj Praktikum predstavlja dopunu i razradu knjige „Nor­ma­tiv­no re­gu­li­sa­nje kva­li­te­ta“, da­jući do­pri­nos proceduralnom i praktičnom aspekt­u u ovoj obla­sti. S ob­zi­rom da je sa­dr­ža­jem, obi­mom i struk­tu­rom pri­me­re­n po­tre­ba­ma stu­de­na­ta ovaj Praktikum pred­sta­vlja ko­ri­sno dopunsko struč­no šti­vo za studente, ko­ji slu­ša­ju pred­met „Nor­ma­tiv­no re­gu­li­sa­nje kva­li­te­ta“, a pored toga to je knjiga koja može biti od koristi i stručnoj javnosti.

Svako od poglavlja u kojima je opisan postupak 12 koraka u izradi seminarskog rada praćen je napomenama i sugestijama koje treba da studentima, a i svim ostalima koji ovaj praktikum budu primenjivali, pomognu da izaberu optimalan put u mnoštvu zahteva koji se postavljaju u postupku dolaženje do CE znaka.


Praktikum za izradu seminarskog rada iz predmeta parametri kvaliteta životne sredine“

Vojislav Božanić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2013.


„Sistem menadžmenta otpada“

Vojislav Božanić, Bojana Jovanović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2012.


Upravljanje ekološkim rizikom“

Vojislav Božanić, Bojana Jovanović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2012.


Upravljanje kvalitetom materijalnih resursa“

Vojislav Božanić, Bojana Jovanović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2010.


“Akreditovane laboratorije”

Vojislav Božanić, Gordana Pejović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2010.

Ova knjiga sadrži osnovna znanja o akreditovanim laboratorijama i njihovom fundamentalnom položaju u odnosu na sistem ocene usaglašenosti.

U ovoj knjizi je dat pregled zakona, pravilnika, uredbi, smernica i preporuka kojima je uređen rad akreditovanih laboratorija.

Objašnjena je i protumačena primena zahteva za menadžment, kao i tehničkih zahteva kojima se definiše kompetentnost akreditovanih laboratorija. Posebno su objašnjene specifičnosti koje karakterišu medicinske laboratorije.

Odgovarajuća pažnja je posvećena dobroj laboratorijskoj praksi, kao i sledljivosti, validaciji i verifikaciji kao obaveznim odlikama dobrog laboratorijskog rada.

Objašnjene su opšte smernice za određivanje merne nesigurnosti, kao i najvažniji vidovi međulaboratorijske saradnje kao što su uporedna ispitivanja i ocena osposobljenosti (PT šeme), kao i uloga udruženja laboratorija.

Posebno je značajno poglavlje je detaljan opis postupka pripreme laboratorije za akreditaciju, što predstavlja svojevrsni „know-how“. Ovo je nastalo kao rezultat velikog iskustva autora u realizaciji konsaltinga i inženjeringa u ovoj oblasti.

Ova knjiga je obi­mom i struk­tu­rom pri­me­re­na po­tre­ba­ma stu­de­na­ta ko­ji slu­ša­ju pred­met „Akreditovane laboratorije“, međutim ona ujedno pred­sta­vlja ko­ri­sno struč­no šti­vo za lju­de u prak­si.


“Osnove kvaliteta”

Jovan Filipović, Mladen Đurić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2009.

Osnove kvalitetaKnjiga „Osnove kvaliteta“, koja je nastala kao rezultat višegodišnjih predavanja za studente Odseka za upravljanje kvalitetom, pored izvornih tumačenja autora, obuhvata i kompilaciju, kako radova pionira u oblasti kvaliteta, tako i priređenog materijala iz najpopularnijih svetskih udžbenika. Knjiga ima za cilj da studentima Odseka za upravljanje kvalitetom, kao i ostalim čitaocima zainteresovanim za ovu oblast, pomogne da ovladaju osnovnim konceptima, alatima i terminologijom u oblasti kvaliteta. Obima je 490 strana i prevazilazi program predmeta „Osnove kvaliteta“, pri čemu je dodatni sadržaj namenjen studentima kao literatura za neke od predmeta na ovome odseku, ali i svima onima koji u ovu oblast ulaze sa namerom da je izučavaju kao deo formalnog obrazovanja ili ličnog interesovanja. Ovo se posebno odnosi na studente diplomskih akademskih (master) studija na studijskom programu „Upravljanje kvalitetom“ Fakulteta organizacionih nauka, koji oblast kvaliteta nisu izučavali na osnovnim studijama ovog odseka.

Knjiga „Osnove kvaliteta“ popunjava prazninu u korpusu udžbeničke literature na srpskom jeziku i oblast kvaliteta tumači na način prilagođen svima onima koji žele da istinski proniknu u filozofiju, postavke, fundamantalne principe i sredstva za primenu kako „tehničkih“, tako i „menadžment“ aspekata kvaliteta.

Uvod u knjigu „Osnove kvaliteta“ možete pogledati ovde.


Osnove integralnog upravljanja kvalitetom proizvoda“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 2004.


Kako uvesti sistem kvaliteta“

Živko Mitrović, Milić Radović, Slobodan Ćamilović, Mile Pešaljević, Vinka Filipović, Radovan Knežević, Milan Drezgić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Upravljanje kvalitetom proizvoda, primeri iz prakse za praksu“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Sistem integralne kontrole kvaliteta proizvoda“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Ekonomija – razmatranje troškova kvaliteta“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Metode u sistemu kvaliteta“

Živko Mitrović, Mile Pešaljević, Nikola Vujanović, Milan Drezgić
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Priručnik sistema kvaliteta“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Upravljanje kvalitetom preko sposobnosti tehnološkog procesa“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1996.


„Inženjerske komunikacije i logistika“

Mile Pešaljević
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1995.


„Osnove modela sistema integralnog upravljanja kvalitetom proizvoda“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1988.


„Zbirka zadataka iz kontrole kvaliteta – dodatak: tablice, obrasci i dijagrami“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1986.


„Zbirka zadataka iz kontrole kvaliteta“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1981.


„Kvalitet i kontrola kvaliteta proizvoda“

Živko Mitrović
Fakultet organizacionih nauka, Beograd, 1981.