Standardizacija i standardi u informacionim tehnologijama

Cilj predmeta

Sticanje naprednih akademskih znanja iz standardizacije u oblast iinformacionih sistema i tehnologija na nivou razumevanja značaja i uticaja IT standardizacije; svrhe i složenih odnosa organizacija za IT standardizaciju i osposobljavanje svršenih studenata za primenu relevantnih IT standarda u praksi.

Ishod predmeta

Aktivan polaznik razume značaj, svrhu i koristi od IT standardizacije, kao i složene odnose između organizacija za standardizaciju u IT sektoru, kako formalnih tako i industrijskih asocijacija i konzorcijuma. Student je upoznat sa relevantnim standardima u IT sektoru i osposobljen da učestvuje u njihovoj primeni i integraciji.

Sadržaj/ struktura predmeta

Teorijska nastava: P1. Pojam standardizacije i standarda u IT sektoru. Razvoj i značaj IT standardizacije na globalnom tržištu. P2. Klasifikacija IT standarda i IT standardizacije. Pojam i specifičnosti sertifikacije u IT sektoru. Formalna IT standardizacija. P3. Consortia based IT standardizacija. Sektorska IT standardizacija. P4 i P5 Organizacije za standardizaciju u oblasti IT, delatnost, značaj i međusobna saradnja (ITU, ISO, IEC, CEN, CENELEC, ETSI, TIA, W3C, IEEE, OASIS, OMG, IETF, OSI i dr.). P6. Veza IT standarda i globalnog tržišta. Mehanizmi koji omogućavaju uspeh IT standarda na tržištu. Konkurencija IT standarda. P7.Dinamika i kvalitet standarda u IT sektoru. Pojam otvorenog standarda. Specifični principi IT standardizacije. Paradoks RAND/FRAND principa u IT standardizaciji. P8. Problemi koje rešava standardizacija u IT. Problem interoperabilnosti i komatibilnosti. Problem modularnosti. Problem menadžmenta IT uslugom. P9. i P10. Standardi koji se odnose na menadžment IT uslugom. ITIL koncept menadžmenta IT uslugom. Veza ITIL koncepta sa zahtevima standarda sistema menadžmenta kvaliteta prema ISO 9001. P11 i P12. Analiza serije standarda ISO/IEC 20000. Integracija sistema menadžmenta IT usluga i sistema menadžmenta kvaliteta. Sertifikacija sistema menadžmenta IST uslugom prema standardu ISO/IEC 20000-1. Veza ITIL i standarda ISO/IEC 20000-1 P13. i P14. Analiza standarda iz oblasti IT ISO/IEC/IEEE 12207, ISO/IEC/IEEE 15288 i ISO/IEC/IEEE 90003.

Vežbe:  V1. Osnovni pojmovi iz oblasti standardizacije V 2. Studija slučaja: Razvoj IT standardizacije. V3. Kreativna radionica: Klasifikacija standarda i standardizacije. V4. Studija slučaja: IT standardi i tržište. V5. Kreativna radionica: Proces razvoja, usaglašavanja rešenja i donošenje standarda V6. Studija slučaja: Zastarevanje IT standarda. V7.Studija slučaja: Consortia based standardizacija. V7. Studije slučaja iz oblasti sektorske standardizacije. V8. Faze u razvoju standarda. V 9. Model razvoja IT standarda u formalnim organizacijama za standardizaciju V10. Model razvoja ad hoc de facto IT standarda V11. i V12 ISO/IEC 20000 V13 i V14. ITIL koncept i ISO/IEC 20000.

Literatura

  • Mijatović, I. Standardizacija 1, 2019, FON, Beograd.

Nastavnici i saradnici na predmetu

  • dr Jovan Filipović, redovni profesor i
  • dr Ivana Mijatović, redovni profesor.