Standardizacija u informacionim sistemima i tehnologijama – odabrana poglavlja

Cilj predmeta

Cilj predmeta je da studentima omogući sticanje vrhunskih teorijskih i praktičnih znanja, kao i osposobljavanje studenta za kritičku analizu, samostalan istraživački rad i originalna istraživanja u oblasti standardizacije u informacionim sistemima i tehnologijama.

Ishod predmeta

Studenti su osposobljeni da:

1. Kritički analiziraju i rade na originalnim istraživanjima iz oblasti standardizacije u informacionim sistemima i tehnologijama.

2. Samostalno vrednuju postojeće rezultate u istraživanjima značaja, svrhe i uticaja standardizacije u infomacionim sistemima i tehnologijama.

3. Ispoljavaju naučni i profesionalni integritet u razvoju znanja u oblasti standardizacije u infomacionim sistemima i tehnologijama.

Preduslovi: Pre početka slušanja predmeta poželjno je da studenti imaju predznanja na nivou razumevanja u oblastima klasifikacije standarda i tipova standardizacije, organizacija za standardizaciju i njihove saradnje, ekonomskih i drugih efekata primene IKT standarda i razvoja IKT, standardizacije kao i IKT standardizacije koja se odvija u poslovnim asocijacijama, konzorcijumima i forama.

Sadržaj/ struktura predmeta

Savremena istraživanja razvoja i značaja IKT standardizacije na globalnom tržištu. Klasifikacija IKT standarda i IKT standardizacije. Specifičnosti sertifikacije u IKT sektoru. Mogućnosti i ograničenja istraživanja IKT standardizacije u poslovnim asocijacijama i konzorcijumima (Consortia-based). Organizacije za standardizaciju u oblasti IKT, delatnost, značaj i međusobna saradnja. Veza IKT standarda i globalnog tržišta. Konkurencija IKT standarda. Standardizacija i patenti. Standard Essential Patents SEP RAND/FRAND principi. Istraživanja uticaja SEP – evropski i severnoamerički pristup. Razlike u sistemima standardizacije EU i SAD i njihov uticaj na globalno IT poslovanje. Interoperabilnosti i kompatibilnosti. Standardi za menadžment IT uslugom. ITIL koncept menadžmenta IT uslugom. Modeli integracija sistema menadžmenta IT uslugom i sistema menadžmenta kvaliteta. Sertifikacija sistema menadžmenta IT uslugom prema standardima ISO/IEC 20000 Veza ITIL i standarda ISO/IEC 2000 Capability Maturity Model Integration (CMMI) Koncepti u istraživanjima standardizacije u IKT. Terminološki problemi u IKT standardizaciji. Inercija standarda i prepreke na tržištu IT usluga. Proces razvoja, usaglašavanja rešenja i donošenja standarda mogućnosti i ograničenja u razvoju novih modela standardizacije. Model razvoja IKT standarda u formalnim organizacijama za standardizaciju. Model razvoja ad hoc de facto IKT standarda u neformalnim organizacijama za standardizaciju. Na odabranu temu u oblasti standardizacije u informacionim sistemima i tehnologijama se vrši studijski istraživački rad, kroz samostalno istraživanje, pregled i sistematizaciju dostupne naučne literature.

Literatura

Nastavnici i saradnici na predmetu

  • dr Jovan Filipović, redovni profesor i
  • dr Ivana Mijatović, redovni profesor.