Standardizacija u informacionim sistemima i tehnologijama

Cilj predmeta

Sticanje naprednog nivoa akademskih i specijalizovanih stručnih znanja, na nivou razumevanja i primene iz oblasti standardizacije u informacionim sistemima i tehnologijama.

Ishod predmeta

Aktivan polaznik razume značaj, svrhu i uticaj standardizacije u informacionim sistemima i tehnologijama; u stanju je da razume i kritički vrednuje koncepte i pristupe standardizaciji u informacionim sistemima i tehnologijama; u stanju je da kritički analizira primenu standarda u oblasti.

Sadržaj/ struktura predmeta

Teorijska nastava: P1. Razvoj i značaj IKT standardizacije na globalnom tržištu. Klasifikacija IKT standarda i IKT standardizacije. Specifičnosti sertifikacije u IKT sektoru. Formalna IKT standardizacija. P2. IKT standardizacija u poslovnim asocijacijama i konzorcijumima (Consortiabased). P3. Organizacije za standardizaciju u oblasti IKT, delatnost, značaj i međusobna saradnja. P4. Veza IKT standarda i globalnog tržišta. Konkurencija IKT standarda. P5. Standardizacija i patenti. Standard EssentialPatents. RAND/FRAND principi. Razlike u sistemima standardizacije EU i SAD i njihov uticaj na globalno IT poslovanje P6. Problemi koje rešava standardizacija u IKT. Problem interoperabilnosti i kompatibilnosti. P7.Standardi za menadžment IT uslugom. ITIL koncept menadžmenta IT uslugom. Analiza serije standarda ISO/IEC 20000. Integracija sistema menadžmenta IT uslugom i sistema menadžmenta kvaliteta. Sertifikacija sistema menadžmenta IT uslugom prema standardima ISO /IEC 20000. Veza ITIL i standarda ISO/IEC 20000 P8. Capability Maturity Model Integration (CMMI). P9. IT Mark.

Praktična nastava: Vežbe, Drugi oblici nastave, Studijski istraživački rad V1. Osnovni pojmovi iz oblasti standardizacije. Studija slučaja: Razvoj IKT standardizacije. V2. Studija slučaja: Inercija standarda i prepreke na tržištu IT usluga. V3. Studija slučaja: Kako koristiti standarde u vezi sa Standard EssentialPatents. V4. Proces razvoja, usaglašavanja rešenja i donošenja standarda. Studija slučaja: Zastarevanje IKT standarda. V5.Studija slučaja: Consortiabased standardizacija.V 6. Model razvoja IKT standarda u formalnim organizacijama za standardizaciju. Model razvoja adhocdefacto IKT standarda V7. ISO /IEC 20000. ITIL koncept i ISO /IEC 20000 V8. Studija slučaja: Uvođenje CMMI standarda V9. Studija slučaja: Uvođenje IT Mark standarda.

Literatura

  1. Mijatović, I. Standardizacija 1. 2019. FON, Beograd.
  2. Filipović, J i Jovanović, B. Kvalitet i informacione tehnologije – Priručnik za vežbe. 2014, FON, Beograd.

Nastavnici i saradnici na predmetu

  • dr Ivana Mijatović, redovni profesor i
  • dr Jovan Filipović, redovnni profesor.