Стандардизација у информационим системима и технологијама – одабрана поглавља

Циљ предмета

Циљ предмета је да студентима омогући стицање врхунских теоријских и практичних знања, као и оспособљавање студента за критичку анализу, самосталан истраживачки рад и оригинална истраживања у области стандардизације у информационим системима и технологијама.

Исход предмета

Студенти су оспособлјени да:

1. Критички анализирају и раде на оригиналним истраживанјима из области стандардизације у информационим системима и технологијама.

2. Самостално вреднују постојеће резултате у истраживањима значаја, сврхе и утицаја стандардизације у инфомационим системима и технологијама.

3. Испољавају научни и професионални интегритет у развоју знања у области стандардизације у инфомационим системима и технологијама.

Предуслови: Пре почетка слушања предмета пожељно је да студенти имају предзнања на нивоу разумевања у областима класификације стандарда и типова стандардизације, организација за стандардизацију и њихове сарадње, економских и других ефеката примене ИКТ стандарда и развоја ИКТ, стандардизације као и ИКТ стандардизације која се одвија у пословним асоцијацијама, конзорцијумима и форама.

Садржај/ структура предмета

Савремена истраживања развоја и значаја ИКТ стандардизације на глобалном тржишту. Класификација ИКТ стандарда и ИКТ стандардизације. Специфичности сертификације у ИКТ сектору. Могућности и ограничења истраживања ИКТ стандардизације у пословним асоцијацијама и конзорцијумима (Consortia-based). Организације за стандардизацију у области ИКТ, делатност, значај и међусобна сарадња. Веза ИКТ стандарда и глобалног тржишта. Конкуренција ИКТ стандарда. Стандардизација и патенти. Standard Essential Patents SEP RAND/FRAND принципи. Истраживања утицаја SEP – европски и северноамерички приступ. Разлике у системима стандардизације ЕУ и САД и њихов утицај на глобално ИТ пословање. Интероперабилности и компатибилности. Стандарди за менаџмент ИТ услугом. ITIL концепт менаџмента ИТ услугом. Модели интеграција система менаџмента ИТ услугом и система менаџмента квалитета. Сертификација система менаџмента ИТ услугом према стандардима ISO/IEC 20000 Веза ITIL и стандарда ISO/IEC 2000 Capability Maturity Model Integration (CMMI) Концепти у истраживањима стандардизације у ИКТ. Терминолошки проблеми у ИКТ стандардизацији. Инерција стандарда и препреке на тржишту ИТ услуга. Процес развоја, усаглашавања решења и доношења стандарда могућности и ограничења у развоју нових модела стандардизације. Модел развоја ИКТ стандарда у формалним организацијама за стандардизацију. Модел развоја ad hoc de facto ИКТ стандарда у неформалним организацијама за стандардизацију. На одабрану тему у области стандардизације у информационим системима и технологијама се врши студијски истраживачки рад, кроз самостално истраживање, преглед и систематизацију доступне научне литературе.

Литература

Наставници и сарадници на предмету

  • др Јован Филиповић, редовни професор и
  • др Ивана Мијатовић, редовни професор.