Стандардизација и стандарди у информационим технологијама

Циљ предмета

Стицање напредних академских знања из стандардизације у област иинформационих система и технологија на нивоу разумевања значаја и утицаја ИТ стандардизације; сврхе и сложених односа организација за ИТ стандардизацију и оспособљавање свршених студената за примену релевантних ИТ стандарда у пракси.

Исход предмета

Активан полазник разуме значај, сврху и користи од ИТ стандардизације, као и сложене односе између организација за стандардизацију у ИТ сектору, како формалних тако и индустријских асоцијација и конзорцијума. Студент је упознат са релевантним стандардима у ИТ сектору и оспособљен да учествује у њиховој примени и интеграцији.

Садржај/ структура предмета

Теоријска настава: П1. Појам стандардизације и стандарда у ИТ сектору. Развој и значај ИТ стандардизације на глобалном тржишту. П2. Класификација ИТ стандарда и ИТ стандардизације. Појам и специфичности сертификације у ИТ сектору. Формална ИТ стандардизација. П3. Consortia based ИТ стандардизација. Секторска ИТ стандардизација. П4 и П5 Организације за стандардизацију у области ИТ, делатност, значај и међусобна сарадња (ITU, ISO, IEC, CEN, CENELEC, ETSI, TIA, W3C, IEEE, OASIS, OMG, IETF, OSI и др.). П6. Веза ИТ стандарда и глобалног тржишта. Механизми који омогућавају успех ИТ стандарда на тржишту. Конкуренција ИТ стандарда. П7.Динамика и квалитет стандарда у ИТ сектору. Појам отвореног стандарда. Специфични принципи ИТ стандардизације. Парадокс RAND/FRAND принципа у ИТ стандардизацији. П8. Проблеми које решава стандардизација у ИТ. Проблем интероперабилности и коматибилности. Проблем модуларности. Проблем менаџмента ИТ услугом. П9. и П10. Стандарди који се односе на менаџмент ИТ услугом. ITIL концепт менаџмента ИТ услугом. Веза ITIL концепта са захтевима стандарда система менаџмента квалитета према ISO 9001. П11 и П12. Анализа серије стандарда ISO/IEC 20000. Интеграција система менаџмента ИТ услуга и система менаџмента квалитета. Сертификација система менаџмента ИСТ услугом према стандарду ISO/IEC 20000-1. Веза ITIL и стандарда ISO/IEC 20000-1 П13. и П14. Анализа стандарда из области ИТ ISO/IEC/IEEE 12207, ISO/IEC/IEEE 15288 и ISO/IEC/IEEE 90003.

Вежбе:  В1. Основни појмови из области стандардизације В 2. Студија случаја: Развој ИТ стандардизације. В3. Креативна радионица: Класификација стандарда и стандардизације. В4. Студија случаја: ИТ стандарди и тржиште. В5. Креативна радионица: Процес развоја, усаглашавања решења и доношење стандарда В6. Студија случаја: Застаревање ИТ стандарда. В7.Студија случаја: Consortia based стандардизација. В7. Студије случаја из области секторске стандардизације. В8. Фазе у развоју стандарда. В 9. Модел развоја ИТ стандарда у формалним организацијама за стандардизацију В10. Модел развоја ad hoc de facto ИТ стандарда В11. и В12 ISO/IEC 20000 В13 и В14. ITIL концепт и ISO/IEC 20000.

Литература

  • Мијатовић, И. Стандардизација 1, 2019, ФОН, Београд.

Наставници и сарадници на предмету

  • др Јован Филиповић, редовни професор и
  • др Ивана Мијатовић, редовни професор.