Циљ предмета
Стицање напредног нивоа академских и специјализованих стручних знања, на нивоу разумевања и примене из области стандардизације у информационим системима и технологијама.
Исход предмета
Активан полазник разуме значај, сврху и утицај стандардизације у информационим системима и технологијама; у стању је да разуме и критички вреднује концепте и приступе стандардизацији у информационим системима и технологијама; у стању је да критички анализира примену стандарда у области.
Садржај/ структура предмета
Теоријска настава: П1. Развој и значај ИКТ стандардизације на глобалном тржишту. Класификација ИКТ стандарда и ИКТ стандардизације. Специфичности сертификације у ИКТ сектору. Формална ИКТ стандардизација. П2. ИКТ стандардизација у пословним асоцијацијама и конзорцијумима (Consortiabased). П3. Организације за стандардизацију у области ИКТ, делатност, значај и међусобна сарадња. П4. Веза ИКТ стандарда и глобалног тржишта. Конкуренција ИКТ стандарда. П5. Стандардизација и патенти. Standard EssentialPatents. RAND/FRAND принципи. Разлике у системима стандардизације ЕУ и САД и њихов утицај на глобално ИТ пословање П6. Проблеми које решава стандардизација у ИКТ. Проблем интероперабилности и компатибилности. П7.Стандарди за менаџмент ИТ услугом. ITIL концепт менаџмента ИТ услугом. Анализа серије стандарда ИСО/ИЕЦ 20000. Интеграција система менаџмента ИТ услугом и система менаџмента квалитета. Сертификација система менаџмента ИТ услугом према стандардима ИСО /ИЕЦ 20000. Веза ITIL и стандарда ИСО/ИЕЦ 20000 П8. Capability Maturity Model Integration (CMMI). П9. IT Mark.
Практична настава: Вежбе, Други облици наставе, Студијски истраживачки рад В1. Основни појмови из области стандардизације. Студија случаја: Развој ИКТ стандардизације. В2. Студија случаја: Инерција стандарда и препреке на тржишту ИТ услуга. В3. Студија случаја: Како користити стандарде у вези са Standard EssentialPatents. В4. Процес развоја, усаглашавања решења и доношења стандарда. Студија случаја: Застаревање ИКТ стандарда. В5.Студија случаја: Consortiabased стандардизација.В 6. Модел развоја ИКТ стандарда у формалним организацијама за стандардизацију. Модел развоја adhocdefacto ИКТ стандарда V7. ИСО /ИЕЦ 20000. ITIL концепт и ИСО /ИЕЦ 20000 В8. Студија случаја: Увођење CMMI стандарда В9. Студија случаја: Увођење IT Mark стандарда.
Литература
- Мијатовић, И. Стандардизација 1. 2019. ФОН, Београд.
- Филиповић, Ј и Јовановић, Б. Квалитет и информационе технологије – Приручник за вежбе. 2014, ФОН, Београд.
Наставници и сарадници на предмету
- др Ивана Мијатовић, редовни професор и
- др Јован Филиповић, редовнни професор.